lördag 20 april 2013

2013-04-20

Idag gjorde vi vår tävlingsebut för i år! Och jag har för första gången sovit en hel natt, i lugn och ro, inför en tävling! Yeeey, mina nerver kanske håller på att dämpa sig lite!! ;)
     Igår hade vi ivf vilodag iom att vi tränat 3 dagar i rad (vallning, agility, lydnad) och Jackson också tröttat ut sig genom att vara med på dagis igen :) Då jag var rädd att han idag istället skulle vara full utav överskottsenergi så passade jag på att ta en riktig långpromenad med honom i morse, och en låååång promenad blev det! 9 km närmare bestämt! Alldeles lagomt för att dämpa min lilla räser-råtta ;)

Väl på plats i Matfors levde mina nerver som vanligt sitt egna lilla liv, men jag tyckte ändå att jag lyckades samla ihop mig hyffsat, lagom till start! Vi fick startnr 1, vilket väl inte var vad jag hade önskat.. Men det är bara att göra det bästa utav situationen! Värmde Jackson innan, men han kändes aldrig helt med.. stundtals jättefin, men plötsligt kunde han komma av sig.. Jaja, inte mycket att göra något åt nu!
     Började med platsliggningen och Jackson låg tryggt och fint :) Min enda oro var att Jackson skulle börja nosa (har gjort det på någon träning) och jag såg en gång hur han började vädra lite och luta huvudet framåt mot marken, men så stannade han till, tittade på mig, funderade lite och reste sedan upp huvudet igen. Duktig skit! <3
     Tandvisningen gick ok, Jackson blev glad i domaren men han kunde ivf titta på tänderna utan problem ;)
     Sedan fick vi gå av planen och vända, innan vi klev på igen. Linförigheten var först ut och precis som under värmningen så var han inte riktigt med.. tappade fokus, tappade i svängar och var inte med i halter och pendlade därför endel samt satte sig segt någon gång. Stundtals jobbade han dock rätt så fint, och det tar vi med oss till nästa gång :)
     Under läggandet var han mer med i transporten och lade sig snabbt och fint på kommando, men satte sig tyvärr lite snett när jag satte upp honom!
     I inkallningen hade han inte riktigt farten ändå fram.. Han blir liksom slapp och "lat" när vi kör korta inkallningar som i ettan! Han har mycket lättare att bibehålla farten på en längre sträcka!
     I ställandet hade han sedan tappat  fokus igen.. var inte riktigt med i transporten och pendlade lite. Ställde sig dock fint på mitt kommando och stod snällt kvar tills jag kom tillbaka och satte honom :)
     När vi kom till apporteringen så ville han först stjäla apporten utav testledaren, för att sedan tveka att ta den när jag gav kommando :P Knäpphund! Då han tvekade när han tog apporten så tvekade han även då han höll den.. han höll den väldigt löst och började glappa = tugg.. typiskt!! Det satt ju så fint senast igårkväll ;)
     Agilityhund som han är så är väl hoppet nästan hans paradmoment :P Igen tvekan där! Fint hopp och snabbt in i position :)
     Överlag så kändes han rätt så fin, lite taggad (blev endel skall mellan momenten..) och lite ofokuserad (framförallt under transporterna). Men med tanke på väder och VIND (var typ storm ute i Matfors! :O) så är jag dock mycket nöjd med mitt lilla skrutt! Han brukar kunna bli heeelt galen när det är blåsigt ute, men idag höll han ihop fint och blev bara smågalen (och då mellan momenten, som tur var! ;)). Och vi skrapade ändå ihop hela 180,5 poäng och fick alltså vårt andra förstapris! Och dessutom så vann vi klassen! :D Underbar start på tävlingssäsongen!! Bästaste lilla brunråttan! <3
     (Vill också passa på att gratta Cissi med Joy, som även de tog 1a pris i ettan idag - trots ett nollat moment! Stort grattis! :D)

Våra poäng och kommentarer från dagen:

Platsliggande: 10p
Tandvisning: 10p
Linförighet: 7,5p Pendlar i sidled, sent sitt
Läggande: 9,5p Avslut
Inkallande: 9p Tappar tempo något
Ställande: 9p Position i transport
Apportering: 8p Något tugg
Hopp över hinder: 10p
Helhetsintryck: 8,5p


Från prisutdelningen: i mitten jag och Jackson och till höger Cissi och Joy som kom 2a! :)

Jackson har förövrigt också nyss fyllt år! Förra fredagen, den 12e april, så blev han hela 3 år! Han är stooor kille nu ;)

Bjuder som avslutning på ett par bilder från den 1a april. Bilderna på Jackson med/utan mig har min vän Sandra hjälpt mig att ta (Tack! :D), men hennes små söta fårskallar har jag fotat själv ;)












Syskon-kärlek! <3

De har så stora ben lammen! Skiljer egentligen inte mycket mellan grovleken på deras ben och de vuxna fårens! ^^



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar