söndag 5 maj 2013

LP1 Cukid's Jackson!

I onsdags tävlade vi lydnads 1an igen och tog vårt 3e förstapris, så Jackson har nu fått sin första titel: LP1! :D Dessutom så vann vi klassen med 193p och blev också klubbmästare på Timrå bhk! Grandslam!! :D
Alla våra 1a-pris i 1an har legat på över 180p (183, 180,5 & 193) och vi har dessutom vunnit klassen alla tre gångerna! Nu är vi på G igen! :D

Så här såg poängen/kommentarerna ut:

Platsliggande: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 8,5 Pos

Läggande: 9,5 Något sent läggande
Inkallande: 10
Ställande: 10
Apportering: 10
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 10 Bra samarbete

Fina poäng, men väldigt snälla enl. mig ;) Ni kan ju se själva på videon nedan:

Är inte speciellt nöjd med linförigheten.. Kontakten var inte där! Som tur är så går han väl ändå hyffsat i position, även om huvudet dippar titt som tätt.. Men visst var det en underlig linförighet? Inte en enda halt?! Och en väldigt kort språngmars.. Och ja, 8,5 känns snällt när jag ser det på film :P
Läggandet var både sent och segt.. Som vanligt, måste jag faktiskt säga. Vi som hade så fina lägganden för inte allt för länge sedan! Måste ta och arbeta upp dem igen :)
Inkallningen är definitivt ingen 10a med tanke på tempot (trav!!) han har på slutet.. Men det visste jag ju om att han lätt får i korta inkallningar. Underligt dock att han inte drog för det..
Ställandet kändes dock riktigt bra! Det sitter riktigt fint nu! Synd bara att det är det momentet som försvinner  2an ;)
Apporteringen var inte heller någon 10a.. Det syns inte så bra på film men Jackson glappade/tuggade faktiskt litegrann! Tur att inte domaren såg det.. ;) 
Hoppet var ivf fint som vanligt, och kul med 10a på helheten! :)

Överlag kändes Jackson dock fin och han var med på det vi gjorde! Raka motsatsen till dagens tävling.. ;) haha! Var ju anmäld till ytterligare en lydnadsetta men behövde ju nu inte tävla någon mer sådan! Bestämde mig därför för att istället känna av 2an! På träning sitter momenten hyffsat, behövs lite mer rutin bara! Rutan är det som har krånglat mest men då är det också det moment vi lärt in senast. Det satt dock bra på de senaste träningarna, lite dåligt tempo och skall vissa gånger - men han visste vad han skulle göra :)
Idag fungerade INGENTING! :P Jackson var verkligen på en heeelt annan planet, han verkade inte alls med på att vi tävlade/tränade! På platsliggningen fick jag först ge DK för att han skulle lägga sig.. och sedan nosade han 2 gr (vilket domaren dock missade). På fria följet vet jag inte aaalls vad som hände! Precis innan vi gick på plan så körde vi lite på sidan och då var han jättemed! Men när vi kom in på planen så var det som att vi var ute på söndagspromenad.. Jackson gick än hit än dit (trots mina dk:n :P) och traskade helst BAKOM mig?! Jag förstod ingenting!! Funderade på att bryta där, men tänkte att det ändå skulle vara bra träning att köra igenom alla momenten. Under läggandet var det samma visa, tappade tempo i transporten och var påväg in bakom mig igen.. (Varför BAKOM! Har han aldrig gjort förut!!). I inkallningen tappade han tempo mot slutet, annars var det rätt fint :) När det var dags för rutan så låste han på ett bord som stod lite på sidan och när jag skickade honom drog han givetvis dit (trots att jag väntade med kommando tills han hade blicken rakt fram) och jag kunde inte få in honom i rutan sedan. Apporteringen var också strulig.. bra fart ut, men skulle sedan nosa på apporten innan han tog den och "slamsade" sedan med den på väg in och kom med den tuggandes i trav... Han såg ut att ha roligt ivf ;)
På hoppet satte han sig vääldigt långt åt höger när han landat (drog mot testledaren) och jag trodde inte jag skulle få honom att hoppa tillbaka! Det gjorde han dock, men han fick med sig grus från planen när han hoppade som slog i metallstödet (ett klart "kling") vilket domaren misshörde och trodde att han slog i.. Lite tråkigt, men idag gjorde det ändå inget ;) Under fjärren var det sedan som att han satt på ett myrbo! Började skifta ställning före kommando (vilket INTE varit vårat problem på träning - snarare tvärt om!).
Hela 128 poäng fick vi ihop idag ivf, Jackson var helt enkelt inte alls med!! Meen man kan inte vara på topp jämt ;) Nu vilar vi lite från lydnadstävlingar framöver och tränar vidare, kanske startar vi någon mer tävling innan sommaruppehållet, annars får lydnaden vänta till hösten så satsar vi på att tävla agilityn nu! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar