söndag 17 mars 2013

Träning och planering!

Har idag suttit och försökt planera min semester... skitsvårt! Vill ju kunna tävla så mycket som möjligt i sommar (agility och lydnad), men samtidigt också ha "riktig" semester tillsammans med sambon... Och sedan vill jag ju även passa på att jobba så mycket det bara går! ;) Så ja, jag har faktiskt lite svårt att få ihop ett schema :P
Nu tror jag att jag vet hur jag vill vara ledig ivf, samt ett par helger jag skulle vilja byta och några datum då jag helst INTE vill jobba! Får väl se vad mina chefer säger ;) (ja, jag har dessutom flera olika jobb som ska pusslas ihop!).
Enigt mina tidigare beräkningar så skulle jag inte kunna tävla mycket alls i år, men om jag nu lyckas få igenom ALLA mina önskemål (vilket nog kanske är lite för mycket att hoppas på!) så skulle jag, om jag vill och orkar, kunna delta på ca 40 tävlingar under hela 2013 (räknat från april tom november) och då är bra precis hälften utav dem lydnadstävlingar och hälften agilitytävlingar! Får väl se när semester-schemana är klara, hur många tävlingar det blir i slutänden :) Jag hoppas ivf på det bästa! :D Med lite tur så har vi då alla möjligheter att kunna tävla oss uppåt i klasserna!

Träningen går ivf fortsatt framåt, och vi har nu åter igen kommit igång med vallningen! Jackson börjar verkligen bli duktig bland fåren nu! :) Min förhoppning där är att vi ska kunna fortsätta träna kontinuerligt, för att ev. kunna klara ett VP i höst! Hoppas nu bara att även vallträningen ska gå att pussla ihop med mitt övriga, hektiska schema ;)

Agilityn går bara bättre och bättre den med, vi har båda fått mycket bättre koll på varandra på banan nu och det känns som att jag (äntligen!!) även börjar få kontroll på min kropp, och framförallt då armarna! Jackson läser ju mig sååå jäkla bra och tolkar minsta signal jag gör blixtsnabbt! Så ett fortsatt arbete med min kroppskontroll är verkligen ett måste ;)
Nu är det inte heller så lång tid kvar på våra inomhusträningar, som sträcker sig april månad ut. Men jag grämer mig inte för det, då jag nu anmält oss till en tävlingskurs i vår! :D Känner mig dunderladdad!! Älskar verkligen att gå kurs, då det hela tiden är någon som tittar på det man gör och man får råd och tips utifrån sig själv och sin hund! :)

Lydnaden går frammåt den med! Eller ja.. fjärren måste jag nog säga har gått bakåt faktiskt :/ Jackson har återien fått väldigt lätt att sätta sig "vacker" istället för vanligt!! Nedrans freestyle-övningar ;) Men det är bara att nöta!
Rutan-träningen går ivf fortsatt framåt, Jackson börjar nu förstå vad det är jag vill, men han tycker fortfarande att det är svårt och det förekommer därför väldigt mycket skall och "prat"... Tror dock att det kommer att försvinna av sig självt då han blir säkrare på sin uppgift senare :)
De fria följet har för övrigt också gått framåt! Jackson är fortfarande lite "fladdrig" i sin position och han har endel blicksläpp, men motför hur det såg ut bara i somras/höstas så har vi utvecklats enormt!! :) För det mesta så går vi endast kortare sträckor (som sakta blir längre och längre) där jag är hård på position och kontakt, men för att det inte ska bli allt för traggligt och tråkigt för oss båda så går vi då och då lite längre sträckor där jag inte är riktigt lika petig. Vet inte om detta kanske är ultimat egentligen, men det känns bra ivf :) Jag vill inte "fastna" som jag gjorde sist.. Då jag kände att vi inte kom någonstans och allt bara blev traggligt och jobbigt, och både jag och Jackson ledsnade tillslut! Så jag tror vi kör på så här, så får vi se hur det fungerar i längden ;)

Så här såg det ivf ut idag då vi tränade fria följet, då vi gick lite längre sträckor så som jag beskrev ovan :) (gick kortare och "petigare" sträckor emellanåt också, men de blir så tråkiga på film, så de har jag klippt bort ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar