söndag 24 februari 2013

Vår 3e utställning!


Matfors BHK 2013-02-23 - Öppen klass, Domare Ann-Chatrine Edoff


"Bra storlek, utmärkt brun färg. Tillräckligt maskulin, rätt bra huvud, korrekta öron. Mycket bra överlinje i stående. Brant i skuldra och överarm. Goda vinklar bak, brett lår. Tillräckligt bröstförhållande och benstomme. Bär svansen störande högt i rörelse. God steglängd. Härlig energi och självförtroende."
Very Good


Skummaste utställningen jag varit på! Och jag var inte ensam om att tycka det... 11 st kelpies deltog, men inte en enda föll domaren i smaken! Inte ett enda CK utdelades och ingen kunde därför vinna... Och då deltog ändå hanen som vann hela kelpiespecialen 2012 och tiken som vann hela specialen 2011, plus ett flertal hundar som tidigare plockat flera cert... Mycket underligt! 
Innan man lämnade ringen efter bedömningen så gick hon ivf igenom varje hund med förare och förklarade varför hon gett de betyg hon gjort. Jackson sade hon då var "för elegant" och "för finlemmad". Underlig kritik ("för elegant?!), men hon gillar väl grövre hundar då, tänkte jag. De två vi mötte var större och betydligt kraftigare än Jackson och de fick båda Excellent, så det var väl den typen hon gillade! Men nä.. efteråt visade det sig att hon tyckte att dessa två hundar var för tjocka (vilket de absolut inte var!), och jag kunde sedan läsa på kritiklappen att Jackson var "tillräckligt maskulin"... Hur kan man vara det, och samtidigt vara "för elegant och finlemmad"?! Den ekvationen går inte riktigt ihop för mig... ;)
Sedan skulle ivf min uppfödare ställa en grupp och jag och Jackson blev inkallade igen. Under bedömningen så står domaren och och tittar länge på Jackson och säger sedan plötsligt att "Den här hunden lurar mig!" (pekar på Jackson) "Nu står han som en super Excellent!". Eeeeh... jahapp?! Och sedan förklarar hon att det ju är tillfälligheter osv som avgör... Hmm, fast min hund är ju precis lika "finlemmad" nu som innan, vilket ju var anledningen till att han "bara" fick Very good... ;) Jaja, sådan är bedömningssporten! Synd bara att han inte stod som en "super excellent" första gången ;)


Bild från i somras, på min eleganta hund! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar