torsdag 31 januari 2013

Övning ger färdighet!

Agilityträningen igår var inte den bästa vi gjort, om vi säger så... ;) Det var dock en jätterolig bana, följsam med lagomt mycket klur! Början av banan gick jättebra, ända fram till ett "staket" mitt i banan... vår akilleshäl!! Har såå svårt att få till just det! De första två hindren - inga problem! Men det tredje... Jag har svårt att få honom över det hindret, han springer bara förbi! Varje gång det var vår tur så fastnade vi alltså där... vilket byggde upp en frustration hos både mig och Jackson som sedan satt i resten utav banan och resulterade i onödigt strul, på ställen där vi verkligen inte borde ha några problem.

Därför bestämde jag mig för att ta tag i detta på en gång, istället för att ödsla onödig tid och energi på detta på våra "riktiga" träningar. Sagt och gjort så hörde jag av mig till Tina Collin (som driver "Tinas Hundliv" i Nacksta) när jag kom hem sent igår kväll och det visade sig att jag kunde komma och låna hennes hall redan idag! Helt lysande! :D
     Packade ner leksaker, godis och lydnadskonorna som jag införskaffade häromdan, tänkte att jag passar på att även träna rutan när jag väl har chansen! Sedan tog vi en härlig solskens-promenad på ca 40 minuter bort till Tina (som vi sedan fick upprepa på vägen hem!) :)

Väl på plats så ställde jag först upp en ruta i ena änden utav hallen, tog Jackson med mig och visade honom att jag lade ut en target (glasunderlägg från IKEA) i mitten utav rutan och sedan skickade jag honom. Han tvekade inte en sekund utan sprang klockrent i full fart in i rutan och trampade på targeten :) Skickade honom likadant flera gånger och belönade honom varierat med godis/kampleksak, endast inne i rutan. Efter ett par skick plockade jag bort targeten då han inte såg och skickade honom sedan igen. Då blev han dock tveksam, så jag lade tillbaka targeten och skickade ett par gånger till. Sedan tog jag åter bort targeten när han inte såg och ställde mig denna gång lite närmre rutan, och skickade honom sedan igen. Denna gång sprang han rakt in i rutan och jag skyndade mig att belöna innan han började leta efter targeten. Duktig hund!! :) Varierade att skicka honom med och utan target i rutan och det gick för det mesta bra! Där skulle jag dock ha slutat om jag var smart.... Men då jag inte alltid är så smart, och även har lätt för att överträna jämt... så gick jag istället och lade ut en ny ruta på andra sidan hallen och testade göra samma sak där! Men det var inte alls samma sak tyckte Jackson..! I den nya rutan var konorna betydligt intressantare än targeten och allt började strula... ;) Gick tillbaka till den gamla rutan och skickade - inga problem. Skickade i den nya igen - svårt sade Jackson ;) Fick väl till det ett par gånger ivf, men inte alls lika bra som i den första rutan. Efteråt, då jag kollade på klockan, så insåg jag att jag tränat på tok för länge... Förmodligen var det en starkt bidragande orsak till varför Jackson hade svårt att koppla ihop hjärncellerna! Jag måste verkligen lära mig hålla bättre koll på tiden, och avbryta så länge det faktiskt går bra - INNAN det börjar strula!!

Hur som haver så plockade jag då undan konor och targetar och ställde istället fram 3 st agilityhinder - ett staket...
De första försöken gick precis som igår, men det dröjde faktiskt inte länge innan det började fungera! :D
Testade ett gäng olika varianter för att Jackson inte skulle "lära sig banan", utan faktskt lyssna på mig. Så vi körde från båda hållen, tog hindren framifrån och bakifrån (runt hinderstöden), tog 2 hinder i följd från samma håll osv... Och på slutet började det faktiskt se rätt hyffsat ut :) Jag är fortfarande rätt haffsig i mina armrörelser, men det börjar nog faktiskt bli lite bättre! Det känns ivf som att jag var liite tydligare idag! :)

Så här såg det ut då vi tränade:



Tänkte att jag ska försöka fortsätta träna hos Tina, åtminståne en gång/vecka :) Och då blir det fokus på max 3 moment åt gången (lydnad/agility). Också ska jag LOVA mig själv att inte överträna momenten, utan istället ta riktiga pauser så att både jag och Jackson får vila och analyser emellanåt! :) Tror att det kan bli bra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar