söndag 21 oktober 2012

Vi GJORDE det!


Åhh, är så glad och stolt just nu!! Jag har helt enkelt världens bästaste lilla skrutthund! <3

Inte nog med att vi tog oss runt med poäng på alla moment - vi fick dessutom BRA poäng, så bra att det räckte till både förstapris och klassvinst!! :D Iiiiiiiih!!


Detta trodde jag absolut inte då jag vaknade imorse! Herreguuud, jag mådde så otroligt dåligt pga mina nerver!!
    Vaknade redan kl 4 och var på väg att kliva upp då jag trodde klockan ringt.. kom på mig själv och somnade sedan om, för att sedan vakna likadant kl 5... och klockan 6... och halv 7... När jag vaknade sista gången gav jag upp och klev upp, men kände mig fruktansvärt nervös... så pass att jag t.o.m. började må illa! Funderade faktiskt allvarligt på att stryka mig där ett tag, men fick till slut i mig ett glas berocca och lite utav en banan och sedan kändes det lite bättre igen :) Jackson fick sin frukost och jag packade ihop och hoppade in i bilen (och åt upp resten utav bananen).

Var på plats i Matfors strax efter nio. Lydnadsklass 1 hade inte samling förrän kl 11, men det kändes skönt att vara där i goood tid för att hinna slappna av och ta det lite lugnt :) Tittade lite på eliten och hejjade sedan på vännerna i klass 2 innan det var dags för lottdragningen. Fick startnummer 5, vilket kändes skönt! Alldeles lagom tid att värma Jackson innan :)
     Började med platsliggningen och Jackson kändes het och yrsig på väg ner till plan, men lugnade sig lite när vi kom ner och stod stilla. Vi blev uppställda och lämnade våra hundar, men bara efter en liten hund reser sig en hund på kanten och rusar fram till hunden bredvid och gör lekinviter... Domaren avbryter och vi får gå tillbaka till våra hundar medans den hunden som rusat upp får lämna planen tillsammans med sin matte. Därefter lägger vi ner hundarna och lämnar dem igen. Efter ca halva tiden tappar Jackson lite fokus och börjar nosa i marken, tittar över axeln och jag börjar bli nervös... Måtte han inte krypa iväg eller resa sig!! Kvar ligger han dock och slutar efter en stund att nosa :) Phu! Därefter ligger han säkert kvar resten utav tiden och sedan är det dags för tandvisningen... OCH HAN SITTER STILL!! :D Fantastist, det trodde jag aldrig!! Det lönar sig tydligen att träna! ;)

Sedan var det bara att vänta och värma! Får veta att Jenny med startnummer 4 hoppat av och den "vanliga" vämningen övergick till intensivvärming ;) Kände att vi inte var riiiktigt klara när det var våran tur, hade behövt någon minut till tror jag... Då vet vi att det krävs mer värmning till nästa gång :) Går iaf ner till planen och får först poängen för platsliggningen och tandvisningen (10 & 10) och därefter är vi igång!
     Linförigheten är först ut och jag känner att han inte riktigt är med.. han släpper både position och kontakt och går ner och nosar någon gång.. Lägger då in DK:n och känner att jag får med honom mer och mer och i slutet känns han faktiskt rätt så fin! :)
     Därefter var det läggande under gång. Det känns som att han inte är med i starten och kontakten är inte riktigt där, men han håller iaf positionen och lägger sig på kommando, och ligger också snällt kvar tills jag går tillbaka och sätter upp honom :)
     Inkallning var nästa moment och jag körde med "kom" och han startar fint, men går ner i tempo mot slutet och ser ut att ska börja nosa i marken, så jag lägger snabbt in ett "fot" och han kommer då in i position istället.
     Sedan följde ställande under gång och den här gången följer han mig mycket bättre i transporten, har mycket bättre fokus och kontakt! Kanske därför han blir lite överumplad när jag plötsligt säger "stanna"... Jag känner att han inte stannar till lika snabbt som han brukar, men kvar står han och rör sig inte en millimeter när jag går tillbaka!
     Därefter följde apporteringen och han gjorde som han alltid gör då han får en ny apport.. nosade först på apporten och grep sedan väldigt försiktigt! Han släppte dock inte, tack och lov! :) När momentet var slut ville han sedan följa med tvlingsledaren som ju fick tillbaka, den nu roliga, apporten ;)
     Fick kalla in honom från tävingsledaren till det sista momentet, hopp över hinder, som han utförde bra! Aningen segt kanske, men inga tveksamheter i att han skulle in i fotposition när han landat!

När tävlingsledaren sedan tackade av oss vände vi och sprang utav planen, utan att ens kolla poängen för helheten! Ville bara av planen och så fort som möjligt för att kunna belöna Jackson med leksaker och köttbullar! ;D Vi GJORDE det! Vi tog oss runt med en genomgående bra känsla och jag var såå stolt över både mig själv och Jackson! När Angelika sedan räknade ihop våra poäng och fick det till 181 så trodde jag inte det var sant! Hade det verkligen gått SÅ bra?! Hade vi även tagit ett 1a-pris, och det med marginal??

Prisutdelningen kom och i klass 1 ropar de upp namn efter namn... plötsligt återstår bara 3 hundar och Angelika ropar att jag ska hämta Jackson! Vi har pallplats!! :D
     Kommer tillbaka med Jackson och de ropar upp tredjepristagaren... det är inte vi! Två hundar kvar och andrapristagaren är... inte heller vi! Vi har alltså vunnit klassen!! :D De ropar upp mig och Jackson och Angelikas poängräkning stämmer - vi tog förstapris med 181 poäng! helt sjuuukt! :D

Från "fiaskot" för ett år sedan till detta - utan att egentlligen ha tränat någon lydnad på hela året känns heelt otroligt! Är så glad att vi gjort detta, så glad för all träningshjälp vi fått de senaste veckorna, så glad för att jag har världens bästa hund! <3 Nu kan vi slappna av lite inför kommande tävlingar! Nu vet vi att vi faktiskt KAN! :)
       

Poäng och kommentarer:

Platsliggande: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 7 pos, dk, släpper. nosar
Läggande: 10
Inkallande: 9 dk, avslut, temposänkning
Ställande: 9 tar ett steg
Apportering: 9 ngt tveksamt gripande
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 9 glatt & trevligt181p, 1a pris, klassvinst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar