lördag 20 oktober 2012

Uppladdning!


Ja imorgon smäller det! :)

I onsdags mötte jag upp Madde och Elin efter jobbet och gick igenom de flesta momenten - fick många bra tips inför kommande träning, hur jag ska tänka på tävlingen och hur vi kan värma upp. Tack så HEMSKT mycket för all hjälp!! :)
I början gick det trögt och Jackson var mycket intresserad utav alla dofter på plan.. Så fick vi "låna" en köttbulle utav Madde och OJ vad det hände grejer! Hädanefter ska vi nog ALLTID träna fotgående med köttbullar! :D Jag som alltid tyckt att det har "räckt" och fungerat bra med vanligt hundgodis.. jag får nog tänka om nu! :)
     I alla fall. Förutom att vi nu har köttbullar när vi tränar fotgående så funderade vi också kring inkallningen och hoppet.. Vid båda momenten började Jackson nosa i marken innan han kom fram till mig och "glömde sedan bort" vad han skulle göra (sätta sig fot). Madde tyckte då att jag skulle ändra mina kommandon och istället för "kom" som jag har i inkallningen så skulle jag använsa mig utav "Jackson-fot" och i hoppet så förstärkte jag med ett "fot" precis när han landat. Bådadera fungerade riktigt bra och Jackson funderade inte en enda gång vad det var han skulle göra...

... tills idag ;) Igår hade vi vilodag och tränade ingenting, men imorse mötte vi upp Angelica och Oban för lite träning inför imorgon! Jag testade då de nya kommandona igen och vid hoppet fungerade det fortfarande bra (testade en gång utan "fot" i landningen och då nosade han igen.. suck! det som inte varit något problem innan!) så det kör vi på imorgon. Däremot så förstod han iiiingenting när jag ropade "Jackson-fot" vid inkallningen, utan satt kvar som ett frågetecken ;) Fick ropa 4 gr innan han kom tror jag! :P Så jag testade med "kom" igen och idag fungerade det det klockrent - bra tempo och ingen tvekan i ingången. Såå.. ja, han VET ju tydligen vad det är han ska göra, han VET att han ska in fot på slutet.. antar att han bara var distraherad utav alla dofter i onsdags och därav "glömde av sig"? Vi kör ivf med "kom" imorgon, så får jag kanske lägga in ett fot i slutet ifall det blir några tveksamheter då..

Apporteringen är lite speciell också! Våran egen apport tar han klockrent varenda gång, men andras... ibland vill han inte ta dem alls, andra gånger nosar han läänge innan han griper och vissa gånger griper han väldigt försiktigt och kan sedan släppa, som om han vore rädd att få andras basilusker i munnen ;P Och detta sker alltid FÖRSTA gången han ska gripa apporten, andra gången är det ingen tvekan! Skumma hund... :P Verkar inte spela någon roll hur mycket jag själv "kladdar" på apporten innan heller, för att den ska lukta matte. Han måste liksom ändå kolla av den först ;P Så där kan jag nog kanske få använda ett DK imorgon!

Läggande och ställande är jag inte orolig över, möjligen att han kan sätta sig eller lägga sig i ställandet men det tror jag ändå inte riktigt :) Och gör han det så får det vara så!

Platsliggningen borde inte heller vara något problem, han har inte rest sig på länge nu. Och göra han det så.. ja, då får det vara så också :) Tandvisningen får vi se hur den går, har inga större förhoppningar på att han ska sitta kvar, men med lite tur så ;)
     Sedan har vi då linförigheten... Här är väl min enda egentliga plan att ta till DK så många gånger jag behöver, om jag så ska behöva tjata mig genom hela programmet ;P Han SKA inte få "vinna" och dra iväg som förra gången, jag SKA få honom att fortsätta jobba med mig, hur nervös jag än blir! :) DET är vårt mål, vårt STORA mål imorgon! Klarar vi det så har vi vunnit! :D

Värma ska jag också göra ordentigt, märkte att det tog ett tag för honom att komma igång när vi tränade imorse. Det sista vi gjorde var dock en linförighet och vi gick flera längre sträckor med flera vinklar (trots att Madde i onsdags sa att jag inte fick träna långa sträckor *oops*) och kan han imorgon gå som han gjorde idag så skulle vi faktiskt till och med kunna ta oss runt utan något DK! SÅ bra gick han då! :D Självklart inte i perfekt position, inga perfekta halter eller svängar (vi har ju som sagt nyss "börjat om" och har långt kvar än!), men han var MED hela tiden! Nu har jag inga förhoppningar om att han kommer att gå så imorgon (då kommer jag nog bara bli besviken), men det är kul att avsluta med den känslan inför morgondagen! :)

MEN - ordentlig uppvärming imorgon och sedan håller vi tummarna och "satsar" på DKn ;)

Mattes älskade skrutt!
Hur det än går imorgon så har jag fortfarande världens bästa hund! <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar