måndag 15 oktober 2012

Lydnadstankar + bildbomb



      
Jag slutade nästan träna lydnad efter tävlingen i november förra året. Jag visste inte riktigt hur jag skulle gå vidare därifrån då jag kände att väldigt mycket satt i mina nerver, vilket påverkade Jackson mycket mer än vad jag trodde! Och linförigheten kändes inte heller lika bra efter att jag försökt byta position på Jackson, han verkade inte tycka att det var lika roligt längre och både han och jag bävade nog inför då vi skulle träna ;P Förmodligen ställde jag för stora krav på honom för snabbt - innan han riktigt förstått sin nya position...

      
      
      
      

Under vintern och våren tränades det inte mycket alls. Dels jobbade jag mycket och sedan renoverade jag min gamla lägenhet för att därefter sälja och flytta. Under våren försökte jag börja om med linförigheten igen, men det kändes aldrig riktigt bra.. Inte förrän det var dags för kennellägret v. 29 kom vi igång på riktigt igen! Under veckan hade vi 2 bra instruktörer som gav mig många bra tips på hur jag skulle jobba vidare! Tyvärr så hade Jackson själv knäck i hjärnan den veckan (dels pga boende med och granne med löptik och dels pga omställningen och att träna med så många andra skulle jag tro!), men MATTE fick åtminståne tips och idéer på hur hon skulle göra! :)
När jag kom hem började jag sedan träna efter dessa tips, men jag måste nog erkänna att jag varit dålig på att träna konternueligt... ;) Därför har väl utvecklingen inte gått jättefort, men liite frammåt har vi nog kommit ivf :)

      
      

För ca. två veckor sedan blev jag dock på något vis övertalad till att anmäla oss till en lydnads 1a! Vet inte riktigt vad som hände där ;)
Skämt å sido så ska jag väl erkänna att jag inte har allt för höga förväntningar - vi är helt enkelt inte färdiga i linförigheten och transporterna! "Så varför tävla då?!" undrar säkert många! För min del så är det dels för att sätta upp ett mål och komma igång på allvar med lydnadsträningen (vilket vi också gjort!) och dels för att se hur vi ligger till. Och då menar jag inte bara moment-mässigt - utan faktiskt framförallt "nerv-mässigt"! Blir jag fortfarande lika nervös, och påverkar det fortfarande Jackson lika mycket? 

      
      
      

I lördags fick jag också möjlighet att gå kurs för Towa Lindh (skulle eg. bara vara åhörare, men pga återbud samma morgon fick jag och Jackson vara med "på riktigt"! :)) och det gick faktiskt över förväntan! Nervös blev jag dock och linförigheten ville sig som vanligt inte - Jackson ville bort redan efter ett par steg! Men jag fick många bra tips, flera faktiskt lika de jag fick på kennellägret, så nu känner jag att vi är på rätt spår och har arbetat med problemen på rätt sätt! :)
Det är helt enkelt back to basic för oss med position, start och störningsträning :) Ett bra tips jag fick var också att inte alltid börja träningen med en halt, utan att vi ska gå och träna kontakt (typ varianten förare går baklänges och hunden följer mitt emot) och sedan vända och lägga in fotkommando och fortsätta gå, så att vi får träna lite transporter också! Jag har ju hela tiden tränat från halt med Jackson, och ja.. vi kommer inte alltid så långt! Och det kan kännas traggligt och Jackson verkar tycka att det blir väldigt enformigt och tråkigt... Så detta ska vi absolut testa, så att vi får lite mer variation!! :)
Vi tränade också inkallning och läggande för Towa, vilket är två moment jag tycker har blivit lite sega.. Men självklart så var Jackson då istället jätteduktig (!!) och gjorde en klockren inkallning (med både bra tempo och ingång) och även ett fint läggande (med bortseende från transporten, annars lade han sig direkt och snabbt!).. Vad hände där liksom?! :D Glad matte ivf, då KAN han ju tydligen ändå, även fast matte är lite nervös :)

      
      

Angående tävlingen (som är nu på lördag) så är min plan att endast fokusera på Jackson och lugnt försöka få oss genom programmet! Madde tipsade också om att jag inte ens behöver svara på tävlingsledarens frågor - det räcker ju med att nicka (eller skaka på huvudet/hålla upp handen)! Och framförallt inte ha för bråttom, inte nicka om vi inte är redo! Fokus på hunden och andas ut...
Angående momenten så "skiter" jag i vad vi får för poäng! Tar vi oss igenom programmet med en bra känsla så är det guld för oss!!! Poängen kan vi jaga senare ;)

      
      

Bilderna är tagna en fin höstdag i september då jag tog med Jackson ut till Alnö för att träna spår - medans spåret låg så ägnade vi oss åt bollek och fotografering :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar