måndag 22 oktober 2012

KM - Agility


Nyligen frågade en kollega ifall jag ville byta ett par helgdagar med henne och självklart ville jag ju det då det mesta jag vill göra ju självklart sker på mina jobbhelger... Denna helg var egentligen min helg att jobba och gårdagen gav jag bort till en annan kollega för ett par veckor sedan för att kunna vara med på lydnadstävlingen och nu fick jag också chansen att vara ledig idag - och den tog jag! För idag var det nämligen KM i agility på Timrå bhk! :D

Vi har inte tränat någon agility ALLS sedan kursen tog slut för 1 månad sedan och för att Jackson inte skulle explodera på planen så for jag dit i god tid innan för att hinna köra igenom honom lite och ta en prommenad :)
    Det gick tyvärr inte att träna särskillt mycket då planen var blöt, geggig och hal för både hund och förare (vi flyttade sedan ner alla hinder till grusplanen) så vi körde bara slalomingångar tillsammans med några få, låga hopphinder. Jackson blev ändå överlycklig och skällde sig genom övningarna och låste sig väldigt mycket i början och kunde i princip inte göra någonting alls ;P Det släppte dock efter en stund och han klarade ett par (för honom) rätt svåra ingångar från både höger och vänster och då gav vi oss och tog en promenad!

När vi kom tillbaka hjälptes jag och övriga deltagande åt att flytta alla hinder och byggde upp en bana på den lilla grusplanen och sedan körde vi!
     Vi anmälde oss till två klasser: "Debutantklass" (klass 1 bana, för de som aldrig startat eller som tävlat väldigt lite), en agilityklass och en hoppklass.
     Först ut var agilityklassen och det var den som gick bäst för oss. Jackson startade bra och gick faktiskt rätt fint, men en bit in i banan drog han på A-hindret istället för gungbrädan och där blev vi diskade... Vi körde klart resten utav banan, men jag tappade helt fokus efter missen och varken sprang eller handlade som jag tänkt! Jackson lyssnade ändå fint, trots mattes förvirring, och vi tog oss runt relativt smärtfritt men med ett par mindre missar :)
     Därefter var det hoppklass och den gick nog inte som jag tänkt någonstans :P Började rätt stökigt då Jackson var uppe i varv redan då vi klev på planen och banan började med en raksträcka på 3 hinder för att sedan göra en 9-graders sväng in i slalomen... Jackson var hetsig och gasade förstås på raksträckan och när jag försökte samla honom för slalomen blev han frustrerad, började skälla och låste sig... sedan var vi körda, kände av Jacksons frustration genom resten utav banan, jag handlad skiiiitdåligt och missade att skicka ut honom på ett hopphinder som vi fick ta om och när vi strax efteråt körde fast igen (på ett hopphinder parallellt mellan 2 tunnlar) så sket det sig totaaalt ;) Disk förstås och den banan glömmer vi! :P

Det var i vilket fall kul att träffa de andra agility-nördarna och nu laddar vi om inför vinterträningen! November - april har vi träning i Klass-arena varje vecka och jag ser sååå mycket fram emot det!! Struktuerad och konternuelig träning kommer göra oss gott över vintern och till våren/sommaren kör vi! Målsättning blir att ta minst en pinne i både agility och hopp och att dessutom ta oss till klass 2 i någon utav grenarna :) Tränar vi på bra i vinter känns det fullt möjligt!

Idag damp det också in ett gäng bilder på mailen, tagna under agilitykursen i höst! Jättekul! :) Här nedan kan ni se några utav dem, fotograf är Anna Förare och jag själv har efterarbetat dem i PS :)

       
       
       
       
       
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar