söndag 30 oktober 2011

Tävlingsdebuterar!

Joå, ni läste rätt! Jag och Jackson är nu anmälda till vår första tävling i lydnad! :O

Hade inte alls planerat att tävla nu, men då min kursledare Ulle i onsdags sade att vi har alla moment och frågade varför vi inte var anmälda till tävling den 5e november så tänkte jag - ja, varför inte? På träning sitter ju faktiskt allt (till och med apporten nu - yay!) och Jackson går jättefint! Det är väl kanske inga 10:or än, men faktiskt inte så långt ifrån, om man får tro Ulle (som också är dommare till helgen! :)).
Det enda problemet jag ser är nog mig själv och mina nerver.. Jag har så ruskigt dåliga tävlingsnerver och blir toknervös för minsta lilla! Och blir jag nervös på tävlingen så är jag rädd att det kommer att ställa till det en hel del, då Jackson inte är sen att uppfatta om matte är nervös (= orolig) och då börjar bete sig därefter.
Men det hjälper ju inte heller att bara sitta hemma och hoppas att det ska gå över av sig självt, träning träning!! :) Så därför tänkte jag att vi kör till helgen och det får bära eller brista! Och vad gör det egentligen om det nu skulle gå käpprätt åt h*lvete? Det får väl vara så då! Bara att träna vidare! (Med mattes nerver alltså, inte Jackson så mycket egentligen ;)).
Kanske är det också bra att jag anmält mig så tätt inpå, då hinner jag inte grubbla så mycket och bli nervös långt i förväg! Jag får också se det mer som en träning för oss, det blir ju faktiskt första tävlingen för både honom och mig och jag har inga förväntningar alls egentligen, även om det så klart vore kul om det faktiskt gick bra ;)

Det här är ivf min analys av momenten:

Platsläggande
På träning ligger han! Klev upp en gång för några veckor sedan då han hittade något som luktade gott i marken framför honom, precis som han gjorde på kennellägret.. Men det var första gången sedan i sommras (på kennellägret då) och sedan dess har han inte rört en fena och det borde inte vara några problem! Tänkte köra minst en platsliggning om dagen fram till tävlingen också får vi som sagt hoppas att mattes nerver håller sig i styr!

Tandvisning
Han kan nog ha lite svårt att stå stilla och kan nog tänkas "fjäska" en del, men annars inga problem! Man får pilla och dona med munnen bäst man vill :)

Linförighet
Jackson har haft tendens att hålla position lite väl långt bak och jag har jobbat med att flytta fram honom lite, vilket har resulterat i att han nu blivit lite osäker på var han ska vara och börjat pendla lite i position. Nu senaste tiden har han dock börjat fatta var han ska vara och positionen blir allt stadigare igen, men frågan är hur pass stadig den hinner bli tills på lördag! Och sedan måste jag lära mig att inte titta på honom när vi går - ack så svårt det är! ;) När jag inte tittar går han klockrent, men lik förb*nnat så är jag där och blänger på honom ibland och då kan han tappa tempo och börja fladdra. Träning träning och åter träning!!

Läggande
Lärdes in på en kväll eller två, men sitter klockrent! Så det ska inte vara något problem så länge jag själv inte förstör allt med mina nerver.. Han lägger sig ivf direkt och ligger stilla kvar tills jag kommer tillbaka och sätter upp honom. Skulle väl kunna lägga sig ännu snabbare, men för stunden duger det bra åt oss!

Inkallande
Sällan eller aldrig något problem. Har tendens att sätta sig lite långt bak i position när han kommer in, men annars inga problem. Skulle väl vara om han reser sig/lägger sig när jag lämnar honom, men det var väldigt länge sedan han gjorde det nu!
Annars har han bra fart (kan dock gå ännu snabbare!) och kommer in i position direkt.

Ställande
Här tror jag att jag haft nytta av att jag haft honom så mycket lös sedan han var liten och jag har stannat honom framför alla vägar. Där han sedan blivit tvingad att stå stilla och inte röra en fena tills jag kommit fram och kollat att det inte kommer några bilar. Han stannar ivf alltid (kan gå aningen segt vissa gånger dock) och står stilla tills jag kommer tillbaka. Borde inte vara något problem!

Apportering
Det moment vi tragglat med mest senaste tiden, men nu tror jag det sitter! Har äntligen fått till ett bättre grepp om apporten, han håller den bra (nickar lite med den i början, men som jag förstod det så gör inte det någonting?) och håller fast tills jag tar och säger "loss" :) Vårt största problem har varit för mig att ta apporten då han tidigare släppt den så fort jag lutat mig lite frammåt eller rört armen mot apporten. Efter lite tips från Madde så är dock det problemet nu löst! Kan väl bli bättre det också iof (som allting annat ;)), men går det som på träning så borde vi kunna få några poäng ivf!

Hopp över hinder
Lärdes in på kennellägret i sommar och sitter fortfarande som en smäck! Möjligen att han även här kan sätta sig lite långt bak i position.
Som det ser ut så borde det alltså inte vara något problem för oss att ta oss igenom programmet och jag hoppas som sagt bara att jag kan hålla mig själv i schack och inte jaga upp mig! Får väl hoppas på det bästa, men det är som sagt inte hela världen om det inte går heller :)


Nu över till något helt annat - vallning! Han har blivit duktig på det också minsann!  :)
Tycker att han (eller kanske jag som förare?) utvecklats jättemycket senaste tiden och han börjar gå riktigt bra nu! Får dock hålla tummen i ögat på honom hela tiden så att han inte hittar på några dummheter...
Igår var det ivf säsongsavslutning på Stöde vallgård och jag och Jackson var där och deltog i en träningstävling. Och vi kom på andra plats!! Riktigt kul att se att träningen faktiskt gett resultat!! :)
Träningstävlingen var faktiskt också bra träning för mina nerver! Jag var nervös under första rundan vilket märktes då Jackson inte gick riktigt lika bra som han brukar. Vi hamnade dock på samma poäng som en annan hund och fick köra en gång till för att tävla om 2a/3e pris och då släptte faktiskt nerverna! Trodde dock inte att det skulle gå ändå då Jackson var rejält trött (han tänkte tom sticka därifrån på slutet och låta mig valla själv - då är han trött!! ;)), men han gick fint ändå! Han gjorde några dumma tjurrusningar och tryckte på lite för mycket på slutet, men det berodde nog faktiskt bara på att han egentligen var för trött! Men vi fick ändå 47 poäng av 50 möjliga, så jag är riktigt nöjd faktiskt!! :)
Nu hoppas jag bara att jag kan fortsätta valla hyffsat regelbundet under vintern så att vi kan fortsätta utvecklas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar