måndag 9 januari 2012

2012!

Nytt år och jag känner mig rktigt motiverad för ett nytt år av hundträning! Tror jag vet vad jag och Jackson vill nu :)

Kan ju börja med att berätta att tävlingen i november blev heltokig, precis som jag befarade ;P För det första så tränade jag på tok för mycket under veckan, så både jag och Jackson tappade nog motivationen lte.. 2 dagar innan tävlingen träffade vi Ulle för genomgång, och då var det inte mycket som fungerade! Jackson var i en heelt annan värld och jag nervös och frustrerad - ingen bra kombination ;P Vi bestämde oss då för att inte göra någonting alls nästa dag, några enkla kontaktövningar och sedan bara slappa.
Så kom tävlingsdagen och jag blev dönervös, som vanligt! Många tycker nog att det är konstigt då jag tävlat i simning och spelat fotboll sedan jag var drygt 7 år. Sanningen är dock att jag varit preciis lika nervös inför varje match och tävling som jag var nu inför lydnadstävlingen, men skillnaden är att jag tidigare "varit ensam" i min nervositet och att det då snarare verkat positivt och jag har kunnat presterat riktigt bra - men det fungerar inte på det viset när man också har en hund med sig! Jackson är otroligt känslig för mina sinnesstämningar och jag gjorde verkligen mitt bästa för att dämpa min nervositet och försöka agera normalt, men Jackson gick inte alls på det :P Han kände hur nervös jag var och tyckte nog att det var riktigt jobbigt att försöka jobba tillsammans med mig, vilket visade sig såå tydligt på lydnadsplanen!! De enda moment som fungerade var nämligen de momemnt där han inte behövde vara nära mig! Alltså - platsliggningen gick jättebra (ville dock inte sätta sig upp när jag kom tillbaka, så det blev dubbelkomando [eller kanske rentutav trippel?] och betyg 9). Tandvisningen gick också bra (betyg 10) och likaså hopp över hinder (betyg 10) samt inkallningen (betyg 10). Resten av momenten fungerade inte alls! Under linförigheten ville han bara bort, bort från mig (betyg 0) och likaså under ställande (betyg 6) och läggande (betyg 0). Det roliga var ändå att han faktiskt omedelbart stannade och lade sig när jag kommenderade, även om han då var på fel sida av mig, stog åt fel håll eller var någon meter bort. Så momenten sitter ju tydligen ändå! ;P Apporten hade han tydligen heller aldrig sett förut och bara spottade ut den =betyg 0.. Grrr! 
Menmen, jag var ju faktiskt beredd på att detta skulle hända och även fast jag kände mig så oerhört frustrerad, arg och besviken just då (den Edbladska vinnarskallen fick sig nog en liten törn :P), så är jag faktiskt ändå glad att vi ställde upp och testade på! Nu vet jag med all säkerhet att det är mina nerer det sitter i (och lite i fotgåendet då det inte sitter till 100% då jag justerat positionen på honom) och jag vet vad vi (JAG!!) måste träna på :)

Bilder från tävlingen (fotade av min chef på Djurkompaniet - Madde)
  

 

Hur som haver så har jag nu tagit mig en funderare sedan dess och kommit fram till att vi nu ska satsa på grenar där Jackson inte behöver arbeta så nära mig, tills jag fått ordning på mina nerver. Så vi är nu anmälda till en agilitykurs med start den 16e januari, och jag måste säga att jag riktigt, riktigt längtar till nästa måndag!! Tror att det kommer bli såå roligt och jag tror att detta verkligen kan vara något för både mig och Jackson! :)
Så jag hoppas att det ska kännas lika bra (om inte bättre!) efter kursens slut, och gör det det så tänker vi nog satsa på agilityn!
Vi har ju även testat freestyle vilket Jackson också tyckte var riktigt roligt och vi tränar fortfarande endel trick på fritiden, men jag känner att freestyle inte är någon gren för mig, som jag vill tävla i.. så det får fortsätta vara en rolig grej vi gör på sidan.
Sedan så är det ju vallningen, som ju Jackson verkligen äälskar och det är så kul att se honom jobba och sedan hur nöjt trött han blir efteråt ;) Och faktiskt så är det så att även jag tycker att vallningen är riktigt rolig, så det är också något som vi verkligen vill fortsätta göra! Jackson gick ju också riktigt bra i slutet i höstas och det var så roligt att se att träningen gett resultat när det var dags för avslutningen och träningstävling där vi vann 2a pris! (Och JA - jag var lika nervös då också, men då hade Jackson fåren som motvation och behövde inte heller vara allt för nära mig, så det gick bra ändå ;P).

Summa summarum så är det nog framförallt dessa två grenar vi tänker satsa på i år - vallning och agility. Sedan kör vi lydnaden på sidan om och jag tänkte att jag skulle försöka vara med på så många träningstävlingar som möjligt, helt enkelt för att öva mina nerver!
Sedan tänker jag nog också försöka köra lite spår så snart det blir barmark, då det också är något som Jackson verkligen verkar gilla och det är ju så enkelt att träna själv.

Så ser alltså våra planer ut för i år! Har inga planer eller mål att försöka tävla, tänker mer göra sådant vi tycker är roligt :) Känner jag sedan att det verkar fungera och vi känner oss redo för tävling så blir det kanske tävling ändå, men det får vi se då :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar