söndag 10 oktober 2010

Första utställningen


Idag har vi varit på vår första utställning!
Jag var ute tidigt imorse då jag vet att Jackson lätt går upp i varv när det är mycket människor och hundar runtomkring (han skulle nog behöva mer miljö och passivitetsträning än han hittills fått..) och vi var på plats redan strax efter kl 07 imorse fast bedömningen inte började förrän kl 9.
Innan vi skulle in i ringen var Jackson ganska cool och lyhörd på mig, verkade fokuserad och "med". Men skenet bedrog.. så fort vi klev in i ringen sade det bara PANG!!
Den som såg oss kan inte ha trott att varken jag eller Jackson faktiskt tränat inför detta! Jackson fick "tokfnatt" och konstrade, slamsade och vägrade lyssna på vad jag sade åt honom (ville dock inte bråka på honom inne i ringen, dels för att det inte ser bra ut och dels för att jag ju vill att han inte ska få dåliga minnen av utställningsringen!)
Jackson kastade sig i utställningskopplet och kröp ur det 2 gr (!!), han hoppade och studsade och ville inte trava alls (vi och andra hanen fick springa om då båda slamsade..) och inte heller stå still när domaren skulle känna på honom och han klättrade både på domaren och på väggarna runt om. Det slog helt slint för honom!!
Jag tror att det framförallt berodde på att jag var lite nervös då jag själv aldrig ställt ut innan och att jag också blev stressad precis innan vi skulle in i ringen då jag glömt sätta på mig min nummerlapp och fick springa och hämta den, och vi fick då "kasta oss" in i ringen när jag kom tillbaka då de väntade på oss. Jackson läste självklart min stress och nervositet och utnyttjade situationen..

Otroligt nog så fick vi ändå bra kritik och fick både HP och blev BIR!
Bestämde mig då för att vara kvar och delta i finalen (trots att han hade så gott som 0 chans att plocka placering) för att han skulle få en chans till i ringen att göra bättre ifrån sig, och det gjorde han faktiskt! Det var inte helt perfekt, men han travade ivf hyffsat bra (några galloppsprong blev det, men det var en otrolig skillnad motför gången innan!! Var det ens samma hund tro??) och han stod helt still när domaren kände på honom och han kändes faktiskt väldigt lugn och sansad (för att vara kelpie!).
Så det var skönt att han ivf fick avsluta med en sådan runda och minnas den!


Kritiken han fick var följande:
Glad valp med för ålder bra huvud och uttryck, goda propositioner, tillräckliga vinklar. Bra ben och tassar, mycket valpiga rörelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar