torsdag 2 september 2010

Ventilation


Måste bara få ventilera mig lite!

Var precis ute med Jackson för att träna lite. Har klickat in honom att stå med framtassarna på en bok och sedan "gå runt den" med bakbenen för att få balans och koll på baken. Har gjort detta inne i lugn och ro och tog idag med mig boken ut för att testa utomhus. Vilket gick jättefint - han var jätteduktig och sneglade bara år grannar som gick förbi!
     Tog sedan en paus i "balansträningen" och tränade på veckans läxa - att lägga sig på komando. Jackson lägger sig när man säger till och ofta snabbt - men lika ofta slarvigt.. han ligger på höften, viker in ett framben, sträcker ut ett bakben osv.. Vi har därför börjat träna "fällknivstekniken" vilket han tycker är lite lurigare och kräver mer koncentraion från honom, så därför gick vi lite längre ner på gräsplanen för att komma längre ifrån gångvägarna där det rör sig människor.
     Då kommer en granne gåendes med sin lilla blandras och stannar ca 15 meter ifrån oss och kollar. Det var för nära för Jackson som tappade koncentrationen gång på gång, så vi vände ryggen åt grannen och gick iväg en bit till och hoppades att hon skulle fatta vinken och prommenera vidare - men NEJ. Jackson kan fortfarande inte koncentrera sig, så jag vänder mig om och ser då att grannen och följt efter en bit till och står precis vid vår bok som jag lämnat i gräset och tränar platsliggning på sin hund!! Till saken hör också att denna kvinna har noll koll på sin hund då hon mest bara skriker och skäller på hunden, vilket denna så klart skiter fullständigt i och gör som den vill och tycker att det är skitroligt när matte skrikandes jagar efter.. Jag känner på mig att "hennes hund kommer att sticka!" och avbryter vår träning och tar tag i Jackson. Och tur var väl det - för precis då sticker hennes hund och rusar mot oss!
     Jag motar bort hunden och skäller på den att "urs! gå hem till mattte!" och hunden vänder och går tillbaka. Men vad gör matte? Jo, skäller på hunden när den kommer tillbaka (!), så självklart vänder hunden igen och kommer mot oss! Jag gör om samma procedur och säger åt matte att berömma hunden när den kommer och som tur är lyssnar hon och kan då få tag på den den här gången. När hon kopplat hunden så låtsas hon som ingenting och börjar ställa frågor om vad jag använder för hundgodis och vise versa. Förvånad över att hon inte ens ber om ursäkt för att hennes hund stört vår träning svarar jag på hennes frågor och förklarar sedan för henne att min hund inte kan träna så nära andra hundar än och framförallt inte om dom är lösa och springer omkring. Då tittar människan förvånat på mig och säger "men min hund behöver träna på att vara runt andra hundar!". Chockad och förbannad över hennes nonchalanta svar så säger jag åter igen att MIN hund faktiskt inte klarar det än och säger åt henne att hon får banne mig fråga först om hon vill träna i närheten av oss! En lösspringade hund kan ju faktiskt förstöra rejält när man tränar!
     Människan ursäktar sig då och vänder sig sedan om och börjar träna platsliggning igen, vilket jag tolkar som jäkligt nonchalant!
     Jag tar då Jackson under armen, går för att hämta min bok framför näsan på hennes hund och stormar sedan därifrån - ingen mening att forstätta träningen när hon och hennes hund fortfarande är ute och jag är på dåligt humör..

Vilka människor det finns!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar