onsdag 23 juni 2010

Oban

Dagarna flyger förbi och Jackson växer så det knakar! 10 veckor är han nu och ett riktigt busfrö! ;)
Översocial till tusen är han och kastar sig i kopplet efter alla människor han ser och skriker (eller ja, han säger inte ett ljud, men hans kroppsspråk skriker!) att han vill hälsa, så vi tänkte nu börja träna på att man bara får hälsa när matte sagt att det är ok! Vill ju inte att det ska hända någon olycka om han t.ex. skulle lyckas slita sig och få syn på någon på andra sidan vägen.. urs, hemska tanke! :| Lite svårt att träna dock när alla man möter fullkomligen struntar i att man säger att han inte får hälsa den här gången och istället fullkomligen kastar sig över honom.. Lillgrabben blir ju bara ännu mer överväldigad när alla blir så glada att se honom och gulligullar han får hälsa varje gång.. Vi måste åka iväg någonstans och träna passivitet tror jag, någonstans där alla i området inte är kvinnor över 60 (=tanter ;)) som anser att alla valpar ska gulligullas med, bortsett från vad personen som håller i kopplet säger. Någon brukshundklubb kanske? Där brukar ju de flesta ha någorlunda hundvett ivf!

Annars så rullar det på och Jackson har nu blivit jätteduktig och säger till när han måste gå ut och göra ifrån sig! Sedan jag köpte hem Piss Off från jobbet och sprayade där han varit tidigare så har det faktiskt inte skett någon olycka alls bortsett från en gång då matte trodde att han skrek för att han var ensam och sur (instängd i köket medans matte städade djurburar) och inte för att han behövde gå ut.. men det var ju inte hans fel, så den gången räknas inte! :P
Vi har också börjat ensamhetsträning och burträning inför veckan som kommer då matte börjar jobba igen och det funkar hyffsat! Att sitta i bur går fint och ha lägger sig oftast ner och sover - så länge matte inte går utanför lägenheten... Då blir det ett jäkla liv! Kan vara precis var som helst utom syn-/hörhåll i lägenheten annars utan att han reagerar, men går jag utanför ytterdörren då jävlar ;) Så det är något vi tränar på!

Något annat vi tränar på är att möta andra hundar. Jackson tycker att andra hundar är lite läskiga och vågar inte riktigt hälsa på dem, utan försöker istället skrämma bort dem genom att skälla - vilket ofta bara resulterar i att den andra hunden kollar förbryllat på honom ;) Hans osäkerhet på andra hundar blev inte heller bättre när vi här om dagen följde min syster till bussen och mitt på parkeringen kommer det från ingenstans (jag såg senare att han kom från en bil, men just då var det som "från ingenstans") en ilsken liten jackrusselkorssning rusandes i full fart och flyger på Jackson! Jackson tippade omkull och jag hann knuffa undan den ilskana Jycken innan den for på honom igen och lyfte sedan upp Jackson. En nonchalant matte kom fram från en bil och sa att "sådär har han aldrig gjort förut!". Brukar låta så ja! Hört talas om koppel, kvinna?!
Satte ner Jackson igen när hon fått fatt på sin hund och vi fortsatte som ingenting (under hela tiden låtsades vi som ingenting) för att inte få honom orolig. Jag hoppas att det inte blev någon större skada skedd som sitter kvar i bakhuvudet på honom senare..
Som tur är har han ivf hittat en lekkamrat mitt emot - Oban! :D Oban är en svart kelpievalp ca. 2 veckor äldre än Jackson och de busar omkring så fort de får chansen! Så roligt att se!!
Oban bor ett par dagar i veckan hos Tioni (dagmatte) i huset mitt emot och vi försöker tajma varandra så att de får busa lite varje dag vilket båda småtrollen verkar uppskatta :D
Oban är otroligt cool ivf och Jackson har fullt sjå med att få igång honom! Och vilket humör han har när han leker sedan, haha! Riktigt morsk blir han då! Oban är bra mycket större än Jackson också, så Jackson har ingen chans i brottningsmatcherna och i underläge kan han minsann bli sur gosse! :lol: (Observera, inte sur = "jag ska döda dig din jäkel!" utan sur = "nä nu ska du få se din klump!")
Imorgon torsdag får hon själv också en ny, egen valp som Jackson ska få busa med ! Toini tror också att Jackson och den nya valpen (en brun tik som heter Pixi om jag inte missminner mig!) kommer att passa bättre ihop, så vi får väl se! :)
Toini har också pekat ut andra snälla hundar i området som jag tänkte låta Jackson hälsa på för att fortsätta jobba på hans osäkerhet jämtemot andra hundar. Han ska också få träffa en väns storpudel som är duktig med valpar.

Vi jobbar också vidare med bil-träningen. Eller trafik-träning är kanske ett bättre ord egentligen. Vi tränar ivf på att gå efter vägen och låta bli att hoppa ner i diket så fårt en bil åker förbi ;) Så just nu testar vi med godis varje gång det kommer en bil, med forhoppning om att han ska lära sig att förknippa bilar med något positivt och vända uppmärksamheten mot mig när det kommer bilar. Vi får se hur det går!

Nu när solen letat sig fram igen så ska jag försöka komma ihåg att ta med kameran ut och fota Jackson igen också för att visa hur mycket han vuxit! :) Får se om det kanske också blir några bilder på Jackson och Oban in action!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar