torsdag 10 januari 2013

Frisk och kry igen!

Jackson är nu frisk och kry igen! Han har varit pigg och som vanligt igen sedan nyårsdagen och helt snörvelfri sedan i fredags :)

Igår kände jag därför att det var fritt fram att träna agility igen! Och Jackson var överlycklig! :D Full fart som vanligt, men det kändes som att det hänt något under vilan... både han och jag gjorde mer rätt än vanligt! :P
     Det var två mycket roliga och halvluriga banor uppställda: Den ena hade två luriga slalomingångar och lite lättare klur med ett byte. Den andra hade lite klurigare byten, fällor (tunnelingångar precis bredvid A-hinder tex) osv.
     Vi började med slalombanan och den gick RIKTIGT bra! Jackson har blivit såå duktig på slalom och jobbar allt mer självständigt! Första gången in i slalomet var inga problem och inte hinderkluret heller. Den andra ingången var däremot lite lurigare, hopp över hinder i linje med slalomen och sedan en 90-graders sväng in i slalomen direkt efter. Jackson var jätteduktig och hittade första porten, men hade sedan svårt att räta upp sig och fortsätta slalomen... Innan vi gick hem hade vi dock fått ordning på det! :)
     Andra banan började lite struligt, jag stressade, gjorde onödiga byten (vilket Tina snällt påpekade och jag hade ingen bra förklaring till varför jag gjort bytena, visste inte ens att ja gjorde dem! ;)) osv. Efter lite tips fick vi dock till det riktigt fint och vi fick ett riktigt bra flyt i banan! Kände mig suuupernöjd med hela passet och Jackson gick MYCKET fint! Lite vila gjorde verkligen susen för oss! :)

Vi har utvecklas otroligt mycket det här första året och jag känner hur det hela tiden blir bättre och bättre, vi börjar förstå varandra på planen och få ett bättre flyt i banorna! Vinterträningen ger verkligen ENORMT mycket med många kluriga banor (sådant som ALDRIG skulle dyka upp på i en klass 1 bana!) där vi hela tiden sätts på prov och tvingas tänka! Och att jag har så många bra träningskamrater som hela tiden kommer med tips och råd är jag otroligt tacksam för, det  är framförallt därför vi kunnat utvecklas så bra! :) Sedan är det också väldigt kul att träna med Tina och hennes kelpie Ninja som är så väldigt lik Jackson! De har kommit lite längre än oss och det är därför mycket inspirerande att titta på när de kör, se hur hon handlar och tajmar med byten etc. Jag lär mig otroligt mycket utav det! Och hon har alltid bra tips att komma med då vi kör fast någonstans, då hon vet hur våra hundar fungerar ;)

Nu laddar vi inför agility-sommaren 2013! Ska försöka vara med på så många tävlingar det bara går så att vi får tävlingsrutin, och förhoppningsvis ska vi också kunna plocka en och annan pinne! :D
     Än väntar dock fortfarande flera måndaders träning inomhus, en gång i veckan fram till slutet utav april! Vi har alltså inte ens kommit halvvägs genom vinterträningen!! Helt sjuuukt roligt! :D


Känner verkligen att vi hittat VÅR sport! :D


Slalomträning i mars 2012:


Slalomträning i september 2012:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar