måndag 29 oktober 2012

Inför 2013


Satt och kollade igenom gamla videoklipp och insåg att vi var mycket flitigare att träna när Jackson var ung! Inte för att han idag är speciellt gammal med sina 2½ år heller, haha ;) Men jag började träna nästan redan då jag fick hem honom, lätta valpövningar förstås, inget avancerat. Men han var så duktig! Lillfisen <3 Tänk om jag inte jobbat så mycket första vintern och kunnat fortsätta träna lika konternueligt som innan.. Då tror jag att vi idag hade tagit oss mycket längre :)


Så här kunde det se ut när vi tränade sommaren/hösten 2010 :)

Men det är inte något jag nu i efterhand kan göra något åt, vi är där vi är och jag är ändå VÄLDIGT nöjd med var vi står idag! :) Jackson är ju min första hund, jag har inte ens växt upp med hund i familjen pga min mors allergi! Visst, min bästa vän (där jag i princip flyttade in ett tag tror jag, haha!) hade hundar när vi växte upp men det var ju inte riktigt samma sak.. De var "sällskapshundar" och jag hade inte vardagen med dem! Så ALLT det här är ju egentligen helt nytt för mig, men jag älskar varje sekund utav mitt nya liv som hundägare och "hundidiot"! :D
     Hittills har vi ändå hunnit göra rätt mycket, vi började med valp och allmänlydnadskurs och sedan blev det en kort sökkurs (5 tillfällen), steg 2 kurs (inför LK1), helgskurs i freestyle, steg 1 & 2 kurs i agility, 3-dagarskurs i agility för Mikaela Holegård, fortsättningskurs i agility och även en dags lydnadskurs för Towa Lindh! Utöver det så har vi även vallat en hel del får, lagt ett par spår och tränat lite tillsammans med människor jag träffat på de olika kurserna. För jag har träffat och lärt känna många helt otroligt fina människor under den här tiden!! Ett stort TACK till er alla! :)
     Nu ska vi försöka komma igång med mer konternueliga träningar och vi satsar hårt inför 2013! :D I vinter blir det agilityträning i KLASS-arena 1 gr/vecka tillsammans med agility-nördarna från Timrå bhk och förhoppningsvis ska vi väl hinna lära oss en del under de 5½ månaderna i hallen ;)

Slalomträningen har ivf gått frammåt! :)

Sedan blir det förmodligen även lydnadsträning i samma hall, 2-4 gr/månad! Då ska vi börja träna in momenten till klass 2 programmet hade jag tänkt! :) Och även vallningen ska vi fortsätta nöta i vinter, nu senast kändes det som att något "klickade till" hos Jackson och han gick såå lugnt och fint i drivningar och höll även ut på ett helt annat sätt! Jag hoppas nu att det inte var några tillfälligheter, utan att det faktiskt var en polett eller två som trillade ner för att stanna! ;)
     Ännu en till sak jag tänkt göra är att skaffa mig ett par längdskidor med tillhörande pjäxor (någon som har ett par över som de vill bli av med?) och lära mig åka skidor igen för att träna lite drag med Jackson! :) Det verkar ju faktiskt SKITKUL, samtidigt som det är kanonbra träning både för hund och förare! Och jag har ju dessutom bara ett par hundra meter till södra bergets fina skidspår! :)

Hur som haver så känner jag på mig att 2013 kommer att bli ett kanonår! Vi kommer att satsa på:
Lydnaden - Uppflytt till LK3 innan årets slut!
Agilityn - Minst en pinne i varje klass och uppflytt i minst en utav klasserna!
Vallningen - Innan årets slut ska vi klara någorlunda lugna och fina hämt!
Detta får nog bli våra främsta mål, utöver det ska vi bara se till att ha RIKTIGT ROLIGT! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar