fredag 29 mars 2013

Vallning 28/3

Det var två veckor sedan vi vallade senast (och likadant gången innan) och jag kan väl bara konstatera att jag skulle behöva åka och valla oftare! En gång i veckan bör jag komma iväg käns det som... Om vi vill ta oss framåt ivf :) "Gamla" grejor sitter i men det nya man börjat med känns det som att man delvis får börja om med varje gång det varit ett längre uppehåll. Och Jackson har dessutom större tendens att "fula" sig när vi inte vallat på ett tag! Han tjuvstartar, stannar/lägger sig inte på en gång, har lättare att göra "rusningar" mot/runt fåren... Han blir väl för het/taggad helt enkelt!
     Gårdagens träning är jag väl därför inte helt nöjd med. Det var för mycket sådana här små "dumgrejor" för att jag ska kunna känna mig nöjd! Men sedan känns det också som att jag och Jackson varit lite ur fas de senaste dagarna... Agilityträningen i onsdags kändes också "sådär".. Jackson var även då "het" och slarvig, jag blev frustrerad och smittade av mig på Jackson vilket ju bara gjorde saken ännu värre... Och lite så kändes det igår också! Kände mig frustrerad och irriterad och ja... Jackson blev ju såklart inte bättre av det ;) Framåt slutet på båda passen (agilityn i onsdags och vallingen igår) så kändes det dock bättre, ja faktiskt ganska bra!  Så det känns ju skönt att vi (trots allt) kunde avsluta båda passen med en bra känsla :)

Eventuellt så åker vi och vallar på söndag igen. Tina och Cliff skulle eventuellt åka då, blir det så så hakar vi på :) Annars satsar vi på nästa torsdag. Hoppas vi kommit mer i fas med varandra till nästa pass bara!






Bilderna nedan är tagna utav Tina Collin, jag har bara efterarbetat dem lite i PS :)


Tränar på att få ut avståndet till fåren i hämten... Jag håller mig på "linjen" mellan Jackson och fåren och trycker honom utåt. Viker han in för tidigt
 stannar jag och skickar om honom och om han lyckas ta sig ett halvt varv runt flocken (från kl 12 till kl 6) så får han driva ett par meter som belöning :)
Drivning som belöning då han gjort rätt :)

På väg att resa sig eller lägga sig? Eller vad gör han egentligen? Koll på fåren ser han ut att ha ivf! ;)



Fårskallarna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar